Romeinen 9:24-28. Is het een Nieuw Testamentisch idee van God om ook niet Joden zijn volk te noemen? -- Karsten van Deutekom (@KvanDeutekom)



24  Hen heeft hij ook geroepen: ons, die niet alleen uit het Joodse volk afkomstig zijn, maar uit alle volken,
25 zoals ook bij Hosea staat geschreven: ‘Wat mijn volk niet was, zal ik mijn volk noemen; wie mijn geliefde niet was, zal ik mijn geliefde noemen.
26  En waar tegen hen gezegd is: “Jullie zijn mijn volk niet, ”zullen ze kinderen van de levende God worden genoemd.’
27  En Jesaja roept over Israël uit: ‘Al zou het volk van Israël zo talrijk zijn als zandkorrels aan de zee, slechts een klein deel zal worden gered.
28  Want de Heer zal zijn woord op aarde gestand doen, onvoorwaardelijk en onverkort.’



In deze verzen wordt duidelijk gemaakt dat het heilsplan van God veel verder gaat dan het volk Israël alleen, maar zich uitstrekt naar alle volken, voor degenen die in Hem geloven. In het eerste gedeelte van Romeinen 9 heeft Paulus al duidelijk gemaakt dat je niet tot het volk van God hoort door nationaliteit/geboorte, maar door geloof. Hier laat Paulus zien dat dit geen nieuw Nieuw Testamentisch idee was, maar al lang daarvoor door de profeten is voorspeld.
Vers 27 maakt ook duidelijk dat er op die grond, geloof i.p.v. nationaliteit, maar een klein deel van de Joden van de Joden werkelijk Gods volk zijn.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Lijntje naar boven

Strijd

Omgaan met weerstand