Levend water

Johannes 4:10-14 BOEK

"Als u wist wat God geeft en Wie Ik ben Die u om water heeft gevraagd", antwoordde Jezus, "dan zou u Míj om water hebben gevraagd en Ik zou u levend water hebben gegeven." "Maar Here", zei zij. "U hebt geen kruik en de put is diep. Waar haalt U dat levende water dan vandaan? Bent U dan meer dan onze stamvader Jakob? Hij heeft deze put gegraven. En zijn zoons, zijn vee en hijzelf hebben er water uit gedronken."

Jezus antwoordde: "Wie van het water uit deze put drinkt, krijgt weer dorst. Maar wie van het water drinkt dat Ik hem geef, zal nooit meer dorst krijgen. Dat water zal in hem als een fontein worden, waaruit eeuwig leven voortkomt."

 

Als jij toch eens wist wat God geeft! Een prachtig cadeau dat klaarligt voor elk mens. In deze geschiedenis voor de Samaritaanse vrouw en vandaag ook voor jou. Om er achter te komen wat God jou geeft moet je het cadeau uitpakken. Misschien heb je dat nog nooit gedaan. Dan wordt het de hoogste tijd dat je dat gaat doen, want dit wil je niet mislopen.  Of je hebt het al lang geleden uitgepakt, maar het ligt nu ergens op de plank en je doet er niets mee. Dat zou echt zonde zijn, want elke dag leven met dit cadeau geeft zoveel actie, kracht en doelgerichtheid in je leven. Dat mislopen is je bestemming mislopen en dat wil je echt niet. Tenzij je gelooft in de leugen van de wereld, van satan, dat je die actie, kracht en doelgerichtheid buiten God om kunt vinden. Geloof mij, het haalt het niet bij het cadeau van God, omdat dat eeuwigheidswaarde heeft, in tegenstelling tot wat de wereld te bieden heeft.

Goed, tijd om te onthullen wat dat cadeau dan is: De Heilige Geest!

 

Johannes 7:38-39a BOEK

"Als u dorst hebt, kom dan bij Mij om te drinken. Er staat geschreven dat stromen van levend water uit uw binnenste zullen komen als u in Mij gelooft." Hij sprak hier over de Geest Die gegeven zou worden aan de mensen die in Hem geloofden.

 

Het cadeau is de Heilige Geest en uitpakken is geloven in Jezus. Geloven dat Hij de Zoon van God is. Geloven dat Hij gekomen is om ons te redden uit de macht van satan, het kwaad, en ons door de Heilige Geest weer in verbinding met God te brengen, zodat we eeuwig kunnen leven. Geloven dat de Heilige Geest diep in je binnenste gegeven is en kan opborrelen tot een fontein, door je ziel en lichaam, naar buiten toe, zodat iedereen gaat zien wat dat prachtige cadeau is dat jij van God ontvangen, geaccepteerd en uitgepakt hebt. Dat ze zien dat je dagelijks leeft met dat cadeau.

Dan is de kans zeer groot dat ook anderen hetzelfde zullen doen, want zo'n leven wil iedereen toch!

 

[ Heb jij het cadeau van God al geaccepteerd en uitgepakt en leef je er dagelijks mee?]

 

Voor de Samaritaanse vrouw is dit nog een mysterie Heer. Zij heeft nog duidelijk meer ontzag voor de stamvader Jakob, dan voor U Heer Jezus. Zij ziet U hier nog als een Jood, maar dat gaat spoedig veranderen. Daarover later meer.

Als wij ons vertrouwen stellen op mensen zullen we nooit verzadigd worden Heer. Dat kan alleen de Heilige Geest geven, het levende water. Levend betekent: actief, krachtig en doeltreffend. Dat zegt alles over uw Geest. Die is niet passief, maar zeer actief. Die is niet slap, maar zeer krachtig. Die waait niet met alle winden mee, maar ís Dé Wind die waait waar Hij wil; actief, krachtig en doeltreffend.

 

Johannes 3:8 BOEK

De wind waait waarheen hij wil. Je hoort hem wel, maar je weet niet waar hij vandaan komt en waar hij heen gaat. Zo is het ook als iemand door de Geest van God nieuw leven krijgt.

 

Water betekent: van vele volken. U heeft de Heilige Geest niet alleen aan de Joden gegeven, maar ook aan de Samaritanen en aan alle volken. Ook aan mij en jou!

 

Handelingen 10:45 HSV

En de gelovigen die van de besnijdenis waren (Joden dus), zovelen als er met Petrus waren meegekomen, waren buiten zichzelf dat de gave van de Heilige Geest ook op de heidenen uitgestort werd, want zij hoorden hen spreken in vreemde talen en God grootmaken.

 

Samengevat is levend water dus de actieve, krachtige en doeltreffende Geest van God, gegeven aan iedereen die in Jezus gelooft.

Aan ons om niet mee te waaien met de winden van deze wereld, maar met Dé Wind. Dan leef je een duurzaam actief, krachtig en doeltreffend leven en word je zo rechtstreeks de eeuwigheid in geblazen.

 

'Heer, ik heb er lang geleden voor gekozen uw cadeau te accepteren.

Ik heb het uitgepakt en tot vandaag de dag wil ik er dagelijks mee leven.

Dank U voor de Heilige Geest!

Dank U voor de actie, de kracht en de doeltreffendheid van uw Geest.

Ik heb dat al vaak in mijn leven mogen ervaren.

De tegenwinden van deze wereld ken ik ook Heer.

Daar heb ik regelmatig last van.

Vergeef mij als ik mij weer laat meevoeren door die winden.

Ik kies ervoor uit deze windstromen te stappen

en steeds weer opnieuw in de windstroom van uw Geest te stappen.

Neem mij vandaag weer mee met die windstroom,

zodat ik actief, krachtig en doeltreffend leven zal.'

 

[Als dit ook jouw verlangen is, bid dit gebed dan voor jezelf]




Reacties

Populaire posts van deze blog

Lijntje naar boven

Strijd

Omgaan met weerstand