Blijdschap

Prediker 8:14-17, HSV

‭14‭ ‭Er is iets vluchtigs wat op de aarde plaatsvindt: er zijn rechtvaardigen die het vergaat naar het werk van de goddelozen, en er zijn goddelozen die het vergaat naar het werk van de rechtvaardigen. Ik zeg dat ook dit vluchtig is.‭ ‭15‭ ‭Daarom prees ik de blijdschap, omdat de mens niets beters heeft onder de zon dan te eten, te drinken en zich te verblijden. Dat zal hem immers vergezellen bij zijn zwoegen, de dagen van zijn leven die God hem geeft onder de zon.‭ ‭16‭ ‭Toen ik mij met ‭heel‭ mijn hart erop toelegde wijsheid te kennen en de bezigheid te zien die op aarde plaatsvindt, dat men zelfs overdag of ‘s nachts de slaap niet met zijn ogen ziet,‭ ‭17‭ ‭toen zag ik al het werk van God, dat de mens niet kan ontdekken, het werk dat onder de zon plaatsvindt. Hoezeer de mens zwoegt bij het zoeken, hij zal het niet ontdekken. Zelfs als de wijze zegt het te weten, zal hij het ‭toch‭ niet kunnen ontdekken.‭


#Blijdschap 

Waar word jij blij van?


Kijk om je heen en je ziet rechtvaardigen sterven als een goddeloze. Gemarteld, gepijnigd, vervolgd en vernederd. Aan de andere kant zie je goddelozen sterven op een manier waarvan je eigenlijk zegt: ‘Dat komt alleen de rechtvaardigen toe.’ Dus niet! Wat een onrecht, wat een leegte. Een damp die komt en die gaat.

Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die afknappen op het geloof als ze alleen daar naar kijken. Mensen die niets van God begrijpen als ze dit allemaal aanschouwen. Die er voor kiezen om dan maar te genieten van wat ze wel hebben zoals de Prediker in vers 15 duidelijk maakt en zelf de ‘slingers op te hangen’, zodat er nog wat blijdschap in je leven is tijdens het zwoegen hier op aarde. En dat terwijl er zovelen op dit moment creperen en niet in staat zijn zelf ‘slingers op te hangen’. Waar halen zij hun blijdschap vandaan? 

Nu wordt het interessant, want het blijkt inderdaad mogelijk te zijn om blijdschap te ervaren in de meest erbarmelijke omstandigheden. Omstandigheden en gebeurtenissen waar je zelf niets van begrijpt en begrijpen zal, zoals vers 17 duidelijk maakt:


Prediker 8:17, BOEK

‭17‭ ‭ik zag in dat geen mens Gods werk hier op aarde kan begrijpen. Zelfs de meest wijze man, die zegt dat hij het begrijpt, vergist zich.‭


Ik heb inmiddels genoeg getuigenissen van vervolgde kinderen van God gehoord om te weten dat je desondanks toch blijdschap kunt ervaren. Het is de Nieuw Testamentische blijdschap die de Prediker nog niet kon ervaren. Ik citeer een aantal verzen waar er over die blijdschap gesproken wordt:


1Johannes 1:3-4, BOEK

‭3‭ ‭Wat wij gezien en gehoord hebben, vertellen wij ook verder omdat wij graag willen dat velen deel zullen hebben aan onze gemeenschap met de Vader en Zijn Zoon Jezus Christus.‭ ‭4‭ ‭Wij schrijven u dit allemaal om u te laten delen in de blijdschap die wij hebben ervaren.‭


Johannes 15:9-11, BOEK

‭9‭ ‭Zoals de Vader van Mij houdt, houd Ik van u. Blijf u bewust van mijn liefde.‭ ‭10‭ ‭Zorg ervoor dat Ik van u kan blijven houden, door te doen wat Ik zeg. Want de Vader is van Mij blijven houden, doordat Ik heb gedaan wat Hij zei. Leef vanuit Zijn liefde.‭ ‭11‭ ‭Ik heb dit gezegd met de bedoeling dat mijn blijdschap in u zal zijn. U zult grote blijdschap ervaren.‭


Handelingen 8:38-39, BOEK

‭38‭ ‭Hij liet de wagen stilhouden en ging samen met Filippus het water in en Filippus doopte hem.‭ ‭39‭ ‭Toen zij uit het water kwamen, nam de Geest van de Here Filippus weg. De Ethiopiër zag dat hij weg was. Hij reisde verder met een hart vol blijdschap.‭


Deze blijdschap kun je alleen ervaren als:

  • je deel uitmaakt van de verbondenheid met God de Vader, God de Zoon en daardoor met je mede-gelovigen.
  • je leeft vanuit Zijn liefde. Niet vanuit je verstand, maar vanuit een liefdesrelatie met God de Vader, God de Zoon en je mede-gelovigen.
  • je de nieuwe natuur ontvangen hebt waarin die blijdschap huist. Een nieuwe natuur die de Ethiopiër uit Handelingen 8 ontving door zijn doop. 


Met Christus gestorven en met Christus opgestaan in een nieuw leven. Een leven in een liefdes-eenheid met Hem, met de Vader en met je mede-gelovigen. Een leven vol bovennatuurlijke blijdschap!

Ik heb er vorige week iets van ervaren toen ik dinsdagochtend op mijn werk kwam. Maandagavond had ik samen met een paar mede-gelovigen gebeden voor onze stad. Dat was een bijzondere avond waar ik met een heel blij hart van thuiskwam. Sinds januari van dit jaar bidden we elke maandagavond voor de stad en elke keer verblijd het mijn hart.

Goed, ik kwam dus op dinsdagochtend op mijn werk, liep naar het toilet, terwijl ik ik tongen aan het bidden was, en ervoer op dat moment een kracht en blijdschap door mij heen stromen die ik niet kende. Ik kon de hele wereld aan. Een moment van intens genieten, dat ik een uur later weer kwijt was door de waan van de dag, een bulk werk wat klaarlag om gedaan te worden.

Ik koester dat ene moment, want dat is de blijdschap die veel verder en dieper gaat dan alles wat de wereld ons te bieden heeft aan vermaak. Ik hoop en bid dat jij die blijdschap ook gaat ervaren. Zegen voor je zoektocht naar die weg.


#Zoektocht 


Reacties

Populaire posts van deze blog

Lijntje naar boven

Strijd

Omgaan met weerstand