Voorspoed en tegenspoed

Hoe ga jij om met voorspoed en tegenspoed?

Prediker 7:13-14, HSV

13‭ ‭Bezie het werk van God, 

want wie kan rechtmaken wat Hij krom gemaakt heeft?

14‭ ‭Geniet op de dag van voorspoed 

van het goede, maar bedenk 

op de dag van tegenspoed 

dat God zowel de ene als de andere 

gemaakt heeft, 

zodat de mens niet kan doorgronden 

iets wat na hem zijn zal.


 

Kijk eens naar het werk van God door de eeuwen heen. Wat heeft de mens daar aan kunnen veranderen? Helemaal niets. Maakt God iets recht, dan kunnen wij het niet krom maken en maakt God iets krom, dan kunnen wij het niet recht maken. Kortom, God is soeverein en almachtig. Voor de één niet te verteren en voor de ander een baken van zekerheid en hoop. Van God kun je op aan. Jesaja profeteert als volgt:

 

Jesaja 45:5-6, HSV

5‭ ‭Ik ben de HEERE, en niemand anders, 

buiten Mij is er geen God. 

Ik zal u omgorden, hoewel u Mij niet kende,‭ ‭

6‭ ‭opdat men zal weten, vanwaar de zon opkomt tot waar zij ondergaat, 

dat er buiten Mij niets is. 

Ik ben de HEERE, en niemand anders.

 

Laat dat duidelijk zijn!

Alleen dat Hij dingen bewust krom maakt en zorgt voor dagen van tegenspoed is wel een dingetje. Hoe moet je dat nu zien? Jesaja profeteert er ook over in vers 7:

 

Jesaja 45:7, HSV

7‭ ‭Ik formeer het licht en schep de duisternis, 

Ik maak de vrede en schep het onheil; 

Ik, de HEERE, doe al deze dingen.

 

Waarom doet Hij al deze dingen? Om een antwoord op deze vraag te kunnen geven moet je je bedenken hoe het zou zijn als God alleen voorspoed zou geven. Dan zou de mensheid al snel van God los zijn en in de veronderstelling zijn dat we het allemaal wel zonder God redden. Tegenspoed houdt ons in een bewustzijn dat we in een zondige wereld leven en niet zonder God kunnen. Het helpt ons steeds weer beseffen dat Hij ons omgordt, of het nu een dag van voorspoed of tegenspoed is. 

Maak je dus niet druk om de dag van morgen. Weet dat Hij er is, wat voor dag het ook wordt. Dat weet je niet van tevoren. Blijf leven in afhankelijkheid van Hem en met ontzag voor Hem. Vertrouw op Hem vandaag en geef Hem de hoogste plaats in je leven.


Ik vertrouw op U vandaag.


Reacties

Populaire posts van deze blog

Lijntje naar boven

Strijd

Omgaan met weerstand