Rechtvaardig en goddeloos

Hoe lang leef jij?

 

Prediker 7:15-18, HSV

15‭ ‭Dit alles heb ik gezien 

in mijn vluchtige dagen: 

er is een rechtvaardige die omkomt in zijn rechtvaardigheid, 

en er is een goddeloze die bij al zijn slechtheid zijn dagen verlengt.‭ ‭16‭ ‭Wees niet al te rechtvaardig 

en acht uzelf niet bovenmate wijs. 

Waarom zou u uzelf verwoesten?‭ ‭17‭ ‭Wees niet al te goddeloos 

en wees niet al te dwaas. 

Waarom zou u sterven vóór uw tijd?‭ ‭18‭ ‭Het is goed dat u aan het ene vasthoudt 

en daarbij uw hand niet van het andere aftrekt. 

Immers wie God vreest, ontkomt aan dit alles.

 

Heel herkenbaar wat de Prediker ons hier voorschotelt. Velen worstelen er mee. Hoe komt het dat goede, rechtvaardige mensen, veel te jong sterven en slechte, boosaardige mensen veel te lang leven? Een vraag die ik me zelf ook vaak gesteld heb wat betreft mijn eigen vader die veel te jong gestorven is. Alles heeft te maken met de wijze van regeren van God in ons aards bestaan en het regeren van God in zijn Koninkrijk. In het aards bestaan laat God dit gegeven dus toe. In zijn Koninkrijk wordt er radicaal afgerekend met elke vorm van kwaad. 

Waarom God het toelaat in het aards bestaan vind ik een lastig te beantwoorden vraag. Dan kies ik voor de laatste woorden van het gedeelte van vandaag: Vrees God! Ik kies er voor niet te twijfelen aan Zijn bedoelingen, niet te twijfelen aan Zijn goedheid, niet te twijfelen aan Zijn liefde, niet te twijfelen aan Zijn heiligheid, niet te twijfelen aan zijn Almacht. Ik weet ook dat wie rechtvaardig leeft en jong sterft het eeuwige leven ontvangt en wie goddeloos leeft en oud sterft het oordeel. Begrijpen doe ik het niet.

De regel die de Bijbel ons leert is dat je met een rechtvaardig leven heel oud kan worden en met een goddeloos leven je dagen verkort worden. 

 

Spreuken 10:27, HSV

27‭ ‭De vreze des HEEREN vermeerdert de dagen, 

maar de jaren van de goddelozen worden bekort.

 

Er zijn dus duidelijk uitzonderingen op die regel. Zeker als je vervalt in uitersten. Dat maken de verzen 16 en 17 duidelijk. Als rechtvaardigheid wettissisme wordt en je anderen ermee om de oren slaat, dan is het waarschijnlijk snel met je gedaan. Teveel goddeloosheid heeft hetzelfde effect. De weg die de Heer ons vraagt te gaan is een weg tussen de uitersten van wettissisme en onverschilligheid. Een weg van nederigheid en bescheidenheid. Een weg waarbij je ver uit de buurt wil blijven van zonden en dwaasheid. Voortdurend omhoog kijkend naar Hem die je vreest. Geen angst, maar levend in heilig ontzag voor Hem!

 

Psalmen 32:8, HSV

8‭ ‭Ik onderwijs u en leer u de weg die u moet gaan; 

ik geef raad, mijn oog is op u.


Hoe lang je hier op aarde leeft is voor niemand duidelijk, tenzij je het niet aan God overlaat, maar het lot in eigen handen neemt. Dat is niet de weg die God ons onderwijst en leert. 

Hoe lang je in zijn Koninkrijk leeft is heel duidelijk voor wie in Jezus gelooft en leeft in ontzag voor God: Eeuwig! Waar ga jij voor?


1Johannes 5:12-13, HSV

‭12‭ ‭Wie de Zoon heeft, heeft het leven;

 wie de Zoon van God niet heeft, heeft het leven niet.‭ ‭

13‭ ‭Deze dingen heb ik geschreven aan u die gelooft in de Naam van de Zoon van God,

 opdat u weet dat u het eeuwige leven hebt en opdat u gelooft in de Naam van de Zoon van God.‭




Ware wijsheid


Reacties

Populaire posts van deze blog

Lijntje naar boven

Strijd

Omgaan met weerstand