Kwijtschelden

Nehemia 5:6-13. Hoe ga jij om met geloofsgenoten die jou iets schuldig zijn en wat zou Jezus in zo’n geval doen?

6 ‭‭Ik werd woedend toen ik hun klachten en de aangedragen feiten hoorde.‭ 7 ‭‭Ik ging bij mezelf te rade en besloot de vooraanstaande burgers en de bestuurders ter verantwoording te roepen. Ik verweet hun dat zij rente van hun volksgenoten verlangden. In een grote vergadering die ik met het oog op hun gedrag bijeen had geroepen,‭ 8 ‭‭zei ik tegen hen: ‘Voorzover het ons mogelijk was hebben wij de Joodse volksgenoten die zich aan vreemden hadden moeten verkopen, teruggekocht. En nu moeten we zelfs volksgenoten vrijkopen die door u worden verkocht!’ Ze zwegen, ze wisten niet wat ze moesten zeggen.‭ 9 ‭‭Ik vervolgde: ‘Wat u doet, is niet goed. Heb toch, bij alles wat u doet, ontzag voor onze God, anders haalt u zich de hoon van de vijandelijke volken op de hals!‭ 10 ‭‭Ook ik, mijn broers en mijn mannen hebben geld en graan uitgeleend. Laten we nu deze schuld kwijtschelden!‭ 11 ‭‭Geef hun daarom vandaag nog hun akkers terug, hun wijngaarden, olijfbomen en huizen, en scheld de rente kwijt van het geld en het graan, de wijn en de olie die u aan hen hebt geleend.’‭ 12 ‭‭Toen zeiden ze: ‘We zullen alles teruggeven en niets vorderen. We zullen doen wat u zegt, ‘en in aanwezigheid van de priesters die ik had laten komen, liet ik hen zweren dat ze woord zouden houden.‭ 13 ‭‭Vervolgens schudde ik de plooi van mijn mantel uit en zei: ‘Zo zal God iedereen uitschudden die zich niet aan deze afspraak houdt. Uitgeschud en berooid zal hij zijn, zonder huis of have.’ Alle aanwezigen riepen ‘Amen, ‘en ze loofden de ‭HEER‭. Iedereen kwam zijn belofte na.‭ 

Dien de ander, zo heb ik ook jou liefgehad.


Reacties

Populaire posts van deze blog

Lijntje naar boven

Strijd

Omgaan met weerstand