Opengesteld

2Kronieken 34:14-28a. Wat gebeurt er als je je hart openstelt voor het Woord van God?

14 ‭‭Bij het te voorschijn halen van het zilver dat aan de tempel was afgedragen, vond de priester Chilkia een boekrol met de tekst van de wet van de ‭HEER‭ die door Mozes was overgeleverd.‭ 15 ‭‭Chilkia zei tegen hofschrijver Safan: ‘Ik heb hier in de tempel van de ‭HEER‭ een boekrol gevonden met de tekst van de wet.’ Safan nam het boek in ontvangst‭ 16 ‭‭en bracht het naar de koning. Eerst bracht hij de koning verslag uit: ‘Alles wat u uw dienaren hebt opgedragen, is gebeurd.‭ 17 ‭‭Het zilver dat in de tempel van de ‭HEER‭ bewaard wordt, is te voorschijn gehaald en aan de bouwmeesters en de werklieden overhandigd.’‭ 18 ‭‭Vervolgens vertelde hij dat de priester Chilkia hem een boekrol had gegeven, en hij begon de koning eruit voor te lezen.‭ 19 ‭‭Bij het horen van de tekst van de wet scheurde de koning zijn kleren.‭ 20 ‭‭Hij beval Chilkia, Achikam, de zoon van Safan, Abdon, de zoon van Micha, de hofschrijver Safan en zijn persoonlijke dienaar Asaja:‭ 21 ‭‭‘Ga ter wille van mij en ter wille van het volk dat in Israël en Juda is overgebleven de ‭HEER‭ raadplegen over de inhoud van de boekrol die we gevonden hebben, want het kan niet anders of de ‭HEER‭ zal zijn hevige woede over ons uitstorten omdat onze voorouders zich niet hebben gehouden aan de woorden van de ‭HEER‭ en niet hebben nageleefd wat in dit boek geschreven staat.’‭ 22 ‭‭Chilkia ging met de dienaren van de koning naar de profetes Chulda, de vrouw van Sallum. Sallum was de zoon van Tokhat, de zoon van Chasra; hij beheerde de priesterkleding. Chulda woonde in het nieuwe stadsdeel van Jeruzalem. Toen ze haar alles verteld hadden,‭ 23 ‭‭zei Chulda tegen hen: ‘Dit zegt de ‭HEER‭, de God van Israël: Zeg tegen degene die jullie naar mij heeft toegestuurd:‭ 24 ‭‭“Dit zegt de ‭HEER‭: Ik zal onheil brengen over deze stad en haar bewoners, ik zal alle vervloekingen die beschreven staan in het boek dat aan de koning van Juda is voorgelezen, voltrekken.‭ 25 ‭‭Dat doe ik omdat zij zich van mij hebben afgekeerd en offers hebben ontstoken voor andere goden en mij hebben getergd met de beelden die ze gemaakt hebben. Mijn toorn zal over deze stad worden uitgestort en niet meer doven.”‭ 26 ‭‭‭(26–27)‭ En tegen de koning van Juda persoonlijk, die jullie heeft gestuurd om de ‭HEER‭ te raadplegen, moeten jullie zeggen: “Dit zegt de ‭HEER‭, de God van Israël: Jij hebt je hart opengesteld voor de woorden die je hebt gehoord. Je hebt je verootmoedigd toen je hoorde wat ik over deze stad en haar inwoners heb gezegd. Je hebt je voor mij vernederd, je kleren gescheurd en voor mij gehuild. Daarom heb ook ik naar jou geluisterd–spreekt de ‭HEER‭.‭ 27 ‭‭‭ 28 ‭‭Je zult in vrede sterven en bij je voorouders begraven worden. Jij zult niet met eigen ogen hoeven aan te zien hoe ik onheil breng over deze stad en haar inwoners.”’ 
Ik open mijn hart voor de Heer die ik dien.


Reacties

Populaire posts van deze blog

Lijntje naar boven

Strijd

Omgaan met weerstand