Verootmoedigd

2Kronieken 12:1-12. Wat betekent verootmoediging voor jou?

1 ‭‭Toen Rechabeam zich eenmaal verzekerd wist van zijn positie en hij de macht stevig in handen had, legde hij de wet van de ‭HEER‭ naast zich neer, en alle Israëlieten volgden zijn voorbeeld.‭ 2 ‭‭En omdat ze hun plicht tegenover de ‭HEER‭ verzaakten, gebeurde het in het vijfde regeringsjaar van koning Rechabeam dat koning Sisak van Egypte tegen Jeruzalem ten strijde trok‭ 3 ‭‭met twaalfhonderd strijdwagens, zestigduizend ruiters en een ontelbare menigte voetvolk die hij uit Egypte had meegenomen: Libiërs, Sukkieten en Nubiërs.‭ 4 ‭‭Hij veroverde de versterkte steden van Juda en trok op tot aan Jeruzalem.‭ 5 ‭‭De profeet Semaja ging naar Rechabeam en de leiders van Juda, die zich toen Sisak naderde in Jeruzalem hadden verzameld, en zei tegen hen: ‘Dit zegt de ‭HEER‭: Omdat jullie je van mij hebben afgewend, wend ik mij op mijn beurt van jullie af en lever ik jullie aan Sisak uit.’‭ 6 ‭‭Hierop bogen de koning en de leiders van Israël het hoofd en zeiden: ‘De ‭HEER‭ is rechtvaardig.’‭ 7 ‭‭Toen de ‭HEER‭ zag dat ze berouw toonden, richtte hij zich tot Semaja met de woorden: ‘Omdat ze zich verootmoedigd hebben, zal ik hen niet vernietigen. Ik zal ervoor zorgen dat ze ongedeerd blijven, en niet, door toedoen van Sisak, mijn toorn over Jeruzalem uitstorten.‭ 8 ‭‭Maar ze zullen zich wel aan hem moeten onderwerpen en ervaren dat het een groot verschil is of ze mij dienen of een aardse koning.’‭ 9 ‭‭Koning Sisak van Egypte viel Jeruzalem aan en roofde de schatten uit de tempel van de ‭HEER‭ en het koninklijk paleis. Hij nam alles mee, ook de gouden schilden die Salomo had laten maken.‭ 10 ‭‭Koning Rechabeam liet toen bronzen schilden maken en gaf deze in bewaring aan de bevelhebbers van de koninklijke garde, die het paleis bewaakte.‭ 11 ‭‭Telkens als de koning naar de tempel van de ‭HEER‭ kwam, traden de leden van de garde aan en namen de schilden mee, en daarna brachten ze die weer terug naar hun kazerne.‭ 12 ‭‭Omdat Rechabeam zich verootmoedigd had, wendde de ‭HEER‭ zijn toorn van hem af en richtte hij hem niet geheel en al te gronde–ook vanwege het goede dat er was in Juda.‭ 


Ik kniel neer en belijd: U bent Heer in dit huis.


Reacties

Populaire posts van deze blog

Lijntje naar boven

Strijd

Omgaan met weerstand