Gelofte

Rechters 11:34-40. Welke parallellen zie jij in dit gedeelte met de volbrachte gelofte van God aan de mensheid?

34 Toen Jefta terugkwam in zijn woonplaats Mispa, werd hij met reidansen en trommelspel verwelkomd. Zijn dochter ging voorop. Zij was zijn enige kind, andere zonen of dochters had hij niet. 35 Meteen toen hij haar zag scheurde hij zijn kleren en riep uit: ‘Ach mijn kind, dat jij me deze slag moet toebrengen, dat juist jij het bent die me in het ongeluk stort! Ik heb de HEER een gelofte gedaan en daar kan ik niet op terugkomen.' 36 ‘U hebt de HEER een gelofte gedaan, vader,' antwoordde ze. ‘Nu hij u gewroken heeft op uw vijanden, de Ammonieten, moet u met mij doen zoals u hebt beloofd. 37 Maar dit wil ik nog vragen: gun me voordat u uw gelofte ten uitvoer brengt nog twee maanden tijd, zodat ik met mijn vriendinnen de bergen in kan trekken om erover te treuren dat ik nooit iemands vrouw zal zijn.' 38 ‘Goed,' zei Jefta, en hij liet haar voor twee maanden de bergen in gaan om met haar vriendinnen om haar maagdelijkheid te treuren. 39 Toen die twee maanden voorbij waren keerde ze naar haar vader terug, en hij bracht zijn gelofte ten uitvoer. Nooit had ze met een man geslapen. Sindsdien is het in IsraĆ«l de gewoonte 40 dat de jonge meisjes elk jaar vier dagen lang rouwklagen om Jefta's dochter.

Dus kijk omhoog en zie wat nog verborgen is, maar wat beloofd is dat blijft in alle eeuwigheid.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Lijntje naar boven

Strijd

Omgaan met weerstand