Kom en geloof

Johannes 6:33-36 BOEK

Want het brood van God is Hij, Die uit de hemel is gekomen. Hij geeft het leven aan deze wereld. "Here",  zeiden zij. "Dat brood willen wij altijd wel hebben."Jezus antwoordde: 'Ik ben het brood dat leven geeft. Wie bij Mij komt, zal nooit meer honger krijgen. Wie in Mij gelooft zal nooit meer dorst krijgen. U hebt Mij gezien en toch gelooft U mij niet. Dat heb Ik u trouwens al eens eerder gezegd.’

 

We beginnen waar we de vorige overdenking geƫindigd zijn. Het mysterie is onthuld Heer Jezus. U bent het Brood dat uit de hemel neergedaald is. Dat Brood is altijd in mij, omdat U in mij woont. Het bewijs daarvoor staat in Johannes 14 vers 23 (BasisBijbel):

 

Jezus antwoordde: "Iemand die van Mij houdt, zal doen wat Ik zeg. Mijn Vader zal van hem houden en Wij zullen bij hem komen en in hem wonen.

 

Ik houd van U Heer Jezus en wil doen wat U zegt. Dank U dat de Vader van mij houdt en dat jullie in mij wonen door de Heilige Geest die in mij is. Hier het bewijs daarvoor.

 

1 Corinthiƫrs 3:16 BOEK

Weet je niet dat je zelf de tempel van God bent en dat Zijn Geest in je woont?

 

U geeft leven aan deze wereld Heer Jezus, eeuwig leven. U alleen bent in staat om dat te geven, omdat het echtheids-certificaat daarvoor door de Vader aan U gegeven is. Dat hebben we al in vers 27 gelezen. U bent door de Vader verzegeld om het eeuwige leven te geven. Al het andere 'leven', dat ons door deze wereld aangeboden wordt, heeft geen eeuwigheidswaarde ten positieve. Rijkdom, eer, macht, status, gezondheid, roem, geluk en ga zo maar door. Het brengt je niet de eeuwigheid in waar je wilt zijn. Eeuwig leven in de hemel. Jezus alleen geeft dat echte leven aan een ieder die:

  1. Bij Hem komt.
  2. In Hem gelooft.

Bij U komen is geen keuze van onszelf Heer. Het is iets waar uw Vader ons naar toe trekt. Dat lezen we verderop in dit hoofdstuk waar U zegt:

 

Johannes 6:44a (HSV)

Niemand kan tot Mij komen, tenzij de Vader, Die Mij gezonden heeft, hem trekt; ……

 

Trekken is een innerlijk proces wat uw Vader uit liefde laat plaatsvinden in ons allemaal door het onderwijs dat Hij aan ons allemaal geeft. Dat maakt U duidelijk in vers 45, waar U zegt:

 

Johannes 6:45a (BOEK)

De profeet Jesaja heeft geschreven: 'Zij zullen allemaal door God onderwezen worden.'

 

Allemaal! U trekt aan ons allemaal Heer. Uw onderwijs is voor ons allemaal. Niemand uitgezonderd. De vraag is of wij het willen horen en er naar willen luisteren, dus het doen. Dat zijn de voorwaarden om bij U te komen.

 

Johannes 6:45b (BOEK)

Ieder die de stem van God hoort en naar Hem luistert, komt bij Mij.

 

[Wil jij de stem van God horen en naar Hem luisteren?]

 

In U geloven is vandaag de dag voor veel mensen ook een probleem Heer. Net als toen bij U. U had al eerder tegen de mensen gezegd dat het probleem was dat ze niet wilden geloven. Geloven dat U de Zoon van God bent. Veel meer dan een Rabbi alleen. En dat allemaal omdat ze gericht waren op de omstandigheden, het aardse.

Als we geloven dat U de Zoon van God bent die uit de hemel nedergedaald is om eeuwig leven te brengen, dan ontvangen we de Heilige Geest en wordt ons denken, doen en laten getransformeerd

 

Efeziers 1:13 (BOEK)

Toen u in Christus ging geloven, gaf God u de Heilige Geest, Die Hij had beloofd als een bewijs dat u van Christus bent.

 

Romeinen 12:2b

U moet anders worden, door een nieuwe manier van denken. Dan kunt u ontdekken wat God wil. En wat Hij wil, is goed, aangenaam en volmaakt.

 

De Heilige Geest is het levende water dat er voor zorgt dat we geestelijk nooit meer dorstig zullen zijn. Dat kun je alleen begrijpen door deze nieuwe manier van denken. Dat zet je in beweging om actief, krachtig en doeltreffend te investeren in de eeuwighed. Dat is wat het dorstlessende levende water doet. Het zal uit je binnenste gaan stromen, zodat ook anderen de stem van God gaan horen, naar Hem zullen luisteren, bij Jezus zullen komen en in Hem zullen geloven.

 

Johannes 7:38 en 39 (BOEK)

Als je dorst hebt, kom dan bij Mij om te drinken. Er staat geschreven dat stromen van levend water uit je binnenste zullen komen als je in Mij gelooft.  Hij sprak hier over de Geest Die gegeven zou worden aan de mensen die in Hem geloofden.

 

Ik zeg jullie dit weer! Dit is de enige weg naar eeuwig leven. Een dwaasheid voor alle mensen die niet willen dat God hun naar zich toe trekt, die niet willen horen, niet willen luisteren, niet willen komen, niet willen geloven en dus geen eeuwig leven hebben. 

Een wijsheid voor alle mensen die God wel naar zich toe heeft kunnen trekken, omdat ze wel wilden horen, wel wilden luisteren, wel wilden komen, wel wilden geloven en dus wel eeuwig leven ontvangen hebben.

 

[Tot welke groep behoor jij?]



Reacties

Populaire posts van deze blog

Omgaan met weerstand

Lijntje naar boven

Laatste dag